TechnikgeschichteComputer

 

Hardware

Drüben bei Material World ist ein interessanter Beitrag erschienen,
ich zitiere mal den ersten Satz In both the popular press and scholarly research, the trope of digital information as “immaterial” is invoked with remarkable persistence.
und die Hälfte des letzten Absatzes: This project thus argues that, in a very literal and fundamental sense, materiality is a key entry point for reading infrastructural change, for identifying opportunities for innovation that leverage such change, and for acquiring a deep understanding of the possibilities and constraints of computing. This understanding is not particularly provided by exposure to programming languages. Rather, it requires familiarity with the conflicts and compromises of standardization, with the principles of modularity and layering, and with a material history of computing that largely remains to be written.

Der ganze blogpost, dort auch ein link zur pdf des 30-seitigen Artikels
 

David Gugerli über "Denken in Datenbanken"

In der Schweizer Wochenzeitschrfit "WOZ" (21.08. 2009) findet sich ein Interviev mit dem Zürcher Technikhistoriker David Gugerli über den Einsatz von Datenbanken in Krimiserien, über den Richtungsstreit der Informatiker in den siebziger Jahren und den Wandel des Computers vom Rationalisierungs- zum Restrukturierungsinstrument.
 

"Difference Engine Mechanical Computer" aus Legos zusammen gebaut

Mein Kollege und Kommunikation@gesellschaft-Mit-Herausgeber Jan Schmidt meinte, die folgende Geschichte sei eine Erwähnung in unserem Forschungskolleg-Weblog wert. Wohl wahr.

Bei Boing Boing - A directory of wonderwul things findet sich nämlich ein Hinweis auf Andrew Carols aus Legos zusammengebauten Nachbau einer Art Vorform der heutigen Personal Computers:

LEGO_1

"Before the day of computers and pocket calculators all mathematics was done by hand. Great effort was expended to compose trigonometric and logarithmic tables for navigation, scientific investigation, and engineering purposes.

In the mid-19th century, people began to design machines to automate this error prone process. Many machines of various designs were eventually built. The most famous of these machines is the Babbage Difference Engine."


Bei BoingBoing ("Difference Engine mechanical computer made from legos") heißt es über die Maschine und ihren Erbauer:

"An enterprising hacker has created a working "difference engine" -- a mechanical calculator first attempted in 19th Century by Charles Babbage -- out of legos. The difference engine was immortalized in the William Gibson/Bruce Sterling collaboration of the same name, and it's a perpetual source of hacker fascination (Ada Lovelace, Lord Byron's daughter, financed the project and invented the idea of software for it because she was interested in handicapping horse races). Though Babbage was never able to get his design working, London's science museum did build a Babbage Engine that worked, thanks to the greater precision of twentieth-century machining techniques.

Andy Carol is a Lego builder who created a working Difference Engine in legos, though his machine "only" solves second- and third-order polynomials to three or four digits. The site contains fascinating detail about the workings of Difference Engines and Carol's implementation thereof."


Auf der Webseite von Andrew Carol finden sich Hinweise darauf, wie das Ganze funktioniert sowie weitere Bilder. Ausserdem werden uns noch einige Updates versprochen.

LEGO_2
 

Gegenkultur und PC-Geschichte

In Telepolis (5.7. 2005) rezensiert Mathias Bröckers ein Buch zur Technikgeschichte des New York Times Journalisten John Markoff, dass die Verbindungen zwischen PC-Entwicklung und us-amerikanischer Gegenkultur in den Mittelpunkt stellt:

Tune in, turn on, boot up
Wie die Gegenkultur der 60er Jahre zum Personal Computer führte – Ein Report aus der Frühgeschichte des Silicon Valley.

Kaum ein Kapitel der Technikgeschichte ist ausführlicher beschrieben worden als die Entstehung des Personal Computers. Die üblichen Abhandlungen darüber beginnen mit Steve Jobs, Steve Wozniak und dem ersten Apple-PC 1976, um sich dann, nach einem kurzen Rückblick auf den Altair-Computer (1974), der legendären First West Coast Computer Faire (1977), dem IBM-PC (1981) und allem, was folgte, zu widmen. Die etwas avancierteren Historien berichten dann vielleicht auch noch davon, dass Steve Jobs im "Palo Alto Research Center" (PARC) von Xerox, wo man am Büro der Zukunft herumtüftelte, die Ideen für den ersten "Mac" aufsaugte und umsetzte – um dann seinerseits von einem gewissen Bill Gates beklaut zu werden.

Begonnen freilich hat die Geschichte des PCs lange bevor diese geschäftstüchtigen Gründer und Entrepreneurs die Szene betraten – Ende der 50er Jahre im Umfeld der Stanford-Universität. Hier legten visionäre Forscher, Ingenieure und Programmierer die Wurzeln für die Entwicklung des PCs und des Internet und wurden zur Keimzelle für das, was sich auf der Halbinsel südlich von San Francisco dann zur Boomtown einer technologischen Revolution entwickelte: des Silicon Valley. Weiter im Text)


John Markoff
John Markoff: What the Dormouse Said: How the Sixties Counterculture Shaped the Personal Computerindustry. Viking Books, 2005, 336 Seiten, 25,95 US-Dollar.

Allerdings hat Herr Bröckers in seiner Rezension von Gnetwerker via slashdot abgeschrieben:

"John Markoff of the New York Times has written a new book on the pre-history of the PC, and the convergence of that history with the 1960s drug culture and anti-Vietnam War movement in the Bay Area.

Most histories of the personal computer begin with Steve Jobs, Steve Wozniak, and Apple in 1976, but while hanging out at SAIL in the mid 1970s, and at the First West Coast Computer Faire in 1977, I heard highly attenuated versions of the folklore that Markoff has only now, after nearly 30 years, run to ground. Conventional histories of the PC make passing reference to the MITS Altair (1974) before going on the talk about the Apple, the IBM PC (1981) and what followed. The more sophisticated would conspiratorially tell the story of how Steve Jobs "stole the idea" for the Macintosh from Xerox's fabled Palo Alto Research Center (PARC) as they were "fumbling the future," and nearly everyone knew that Bill Gates then stole the ideas from Apple."


Der kritische Aspekt der Rezension sei hier auch noch nachgereicht:

"If the book has a problem, this is it. Markoff neither presents a first-person oral history nor is he able to tease a single central narrative thread out of this creative soup. He tells several interwoven stories, but there is so large a cast of characters that one must be a dedicated reader (or have a previous knowledge of some of the events described) to keep everything straight. Without a single narrative, the book returns several times to the start of a timeline, retracing it from another perspective, and after a while you feel the need for a map."

Vgl. auch das Interview mit Markoff Kathleen Melymuka in der Computerworld: "Scholars and Barbarians. What the Dormouse Said... examines how the '60s counterculture shaped the PC industry":

Markoff talked with Kathleen Melymuka about the two very different philosophical approaches to information that divided the nascent industry at that time and still do today.
Ein Weblog mit Informationen und Meinungen rund um Fragen der Kulturwissenschaftlichen Technikforschung

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Gerrit Herlyn
Deutungsmuster und Erzählstrategien bei der Bewältigung beruflicher Krisenerfahrungen In: Seifert, Manfred/Götz, Irene/Huber, Birgit (Hg.): Flexible Biographien. Horizonte und Brüche im Arbeitsleben der Gegenwart. Frankfurt u. a. 2007, S. 167-184.








Anika Keinz, Klaus Schönberger und Vera Wolff (Hrsg.)
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